Decathlon casestudy
Decentraliseer het salarisbeheer zodat het past bij de bedrijfscultuur.
#Intro
Decathlon heeft meer dan 3.500 werknemers in België, verdeeld over 2.500 werknemers en een goede duizend studentencontracten.
Het bedrijf staat bekend om zijn efficiëntie, zijn cultuur van interne promotie en zijn constante zoektocht naar de ontwikkeling van verantwoordelijkheid op het terrein. Voor het bedrijf moet de werknemerservaring centraal staan in de bedrijfsvoering.
Om de kwaliteit van de werkrelaties van haar werknemers te optimaliseren, moest de distributiegroep daarom een sneller systeem voor loonbeheer invoeren dat meer autonomie op lokaal niveau bood.
#De uitdaging
Het beheer van de loonlijst van alle werknemers van Decathlon, dat een vrij groot volume vertegenwoordigt, werd uitbesteed aan een klassiek sociaal secretariaat. Deze configuratie maakte het voor afdelingsmanagers moeilijker om personeel aan te werven. Temeer daar de groep permanent te maken heeft met een groot personeelsverloop. Hoewel afdelingsmanagers een grote mate van autonomie hebben bij het beheer van hun directe chefs, kan de opstelling van contractuele documenten soms de lokale dynamiek vertragen en de ervaring van de werknemers beïnvloeden.
Het was daarom dringend noodzakelijk de operationele managers meer macht te geven door het proces van contractverlenging te internaliseren en te vereenvoudigen.
#De benadering van Persolis
#De resultaten
Klantgetuigenis
“Door de overstap naar SAP SuccessFactors kunnen we nu modellen draaien die meer in overeenstemming zijn met de werkelijkheid, simpelweg omdat de tool ons de mogelijkheid geeft om schermen te ontwikkelen die aan onze behoeften voldoen.
De automatisering van de in te vullen velden is een echte tijdsbesparing.
Gemiddeld moeten we voor een contract ongeveer 40 velden invullen.
Vandaag zijn er een twintigtal geautomatiseerd.