Decathlon casestudy

Decentraliseer het salarisbeheer zodat het past bij de bedrijfscultuur.

#Intro

Decathlon heeft meer dan 3.500 werknemers in België, verdeeld over 2.500 werknemers en een goede duizend studentencontracten.

Het bedrijf staat bekend om zijn efficiëntie, zijn cultuur van interne promotie en zijn constante zoektocht naar de ontwikkeling van verantwoordelijkheid op het terrein. Voor het bedrijf moet de werknemerservaring centraal staan in de bedrijfsvoering.

Om de kwaliteit van de werkrelaties van haar werknemers te optimaliseren, moest de distributiegroep daarom een sneller systeem voor loonbeheer invoeren dat meer autonomie op lokaal niveau bood.

#De uitdaging

Het beheer van de loonlijst van alle werknemers van Decathlon, dat een vrij groot volume vertegenwoordigt, werd uitbesteed aan een klassiek sociaal secretariaat. Deze configuratie maakte het voor afdelingsmanagers moeilijker om personeel aan te werven. Temeer daar de groep permanent te maken heeft met een groot personeelsverloop. Hoewel afdelingsmanagers een grote mate van autonomie hebben bij het beheer van hun directe chefs, kan de opstelling van contractuele documenten soms de lokale dynamiek vertragen en de ervaring van de werknemers beïnvloeden.

Het was daarom dringend noodzakelijk de operationele managers meer macht te geven door het proces van contractverlenging te internaliseren en te vereenvoudigen.

#De benadering van Persolis

Het salarissysteem is vaak de zwakste schakel als het gaat om HR-decentralisatiebehoeften. Dit is een gevoelig en complex gebied. Met betrekking tot het probleem van Decathlon was onze aanpak erop gericht hen te helpen bij het bereiken van meer automatisering om de werknemerservaring en de algemene wendbaarheid van de organisatie te verbeteren. Daarvoor hadden de Decathlon-teams een partner nodig die naar hen kon luisteren en deze specifieke behoefte kon vertalen in een oplossing die de flexibiliteit van een oplossing op maat combineert met de integratiekosten van een standaardtool. Onze eerste actie was de aanstelling van een coördinator om de problemen tussen Decathlon, het sociaal secretariaat van Partena en Persolis op te lossen tijdens de omschakeling van het loonsysteem van de onderneming. Vervolgens hebben we gewerkt aan het versterken van de wendbaarheid van het team door de SAP SuccessFactors oplossing te implementeren. SAP SuccessFactors is ontworpen als een cloud-based tool en kan overal worden gebruikt, zowel op een smartphone als op een computer. Alle toegankelijkheidsproblemen worden geëlimineerd. Belangrijk voor onze klant is dat de keuze voor SuccessFactors de groep in staat heeft gesteld het contractbeheer gemakkelijk over te dragen aan het lokale management.

#De resultaten

Natuurlijk is de overstap naar het nieuwe SAP SuccessFactors-platform niet in een paar weken gebeurd. Ons team heeft de geïmplementeerde oplossing aangepast aan de verwachtingen inzake gegevensstroom, controle en specifieke regels. Vandaag kunnen we zeggen dat de resultaten effectief zijn. De workflow voor het beheer van arbeidsovereenkomsten is 99% efficiënt. Het werk van de afdelingsmanagers van Decathlon wordt vereenvoudigd en de procedures verlopen veel sneller dankzij een uniek coderingssysteem dat alle overbodige informatie verwijdert. De voordelen van het automatiseren van een reeks coderingen en het creëren van nieuwe functionaliteit helpen veldmanagers nu om een betere werknemerservaring te leveren en de wendbaarheid te vergroten.

Klantgetuigenis

“Door de overstap naar SAP SuccessFactors kunnen we nu modellen draaien die meer in overeenstemming zijn met de werkelijkheid, simpelweg omdat de tool ons de mogelijkheid geeft om schermen te ontwikkelen die aan onze behoeften voldoen.
De automatisering van de in te vullen velden is een echte tijdsbesparing.
Gemiddeld moeten we voor een contract ongeveer 40 velden invullen.
Vandaag zijn er een twintigtal geautomatiseerd.